מה משפיע על הזיקפה שלי?

זמן קריאה : 2 דקות

שיתוף :

זיקפה חלשה

מטבע הדברים, נושא הזיקפה מעסיק גברים רבים. זהו תחום רגיש ואינטימי המלווה את הגבר לאורך חייו בתקופות השונות. בעוד שבשנים הצעירות אין עימו לרוב בעיות מיוחדות, הרי שככל שהגיל מתקדם כך עשוי להיווצר קושי, המתבטא למשל בזיקפה חלשה, בזיקפה הנשמרת לזמן קצר בלבד ואף קושי בהשגת זקפה בכלל. אמנם תופעות אלו יותר נפוצות בגילאים מבוגרים אולם הן בהחלט פוקדות גם גברים צעירים וגורמות לתסכול רב.

זיקפה - איך זה עובד?

אז מה קובע אם יש זיקפה חזקה או זיקפה חלשה? ישנם גורמים רבים העשויים להשפיע. כדי שתוכל להבין אותם נסביר שהשגת הזיקפה והשמירה עליה תלויה במעבר של דם בתוך כלי הדם המצויים בפין, דבר הגורם להתרחבות של רקמה ספוגית העטופה ברקמה קשיחה.

כתוצאה מהתרחבות זו מושגת הזקפה. כדי שהדבר יקרה צריכים להתקיים מספר תנאים ובהם התרפות של שרירים המאפשרים ליותר דם לזרום אל הפין, ומאידך התכווצות של שרירים אחרים המקטינים את קצב יציאת הדם מהפין.

זהו המנגנון באופן כללי, אבל מה משפיע עליו? בוא נבחן כמה גורמים עיקריים:

  • תקינות כלי הדם – עם השנים עשויים כלי דם להיסתם בהדרגה עקב היבטים גנטיים, מחלות כרוניות ובעיקר עקב אורחות החיים. כך לדוגמא, אצל מעשנים הולכים ומצטברים חומרים בדפנות העורקים, מה שהולך וחוסם אותם לזרימה תקינה. מלבד ההשפעות הבלתי טובות על הבריאות יש לעישון גם השפעה על כמות הדם שיכולה להגיע אל הפין, כך שהרקמה הספוגית אינה מתמלאת ואין התקשחות.

    דוגמא נוספת ניתן למצוא אצל אנשים בעלי משקל עודף, אנשים שצורכים אלכוהול באופן מוגזם, אנשים שאינם מקפידים על פעילות גופנית ושתזונתם לקויה. כל אלו מתבטאים בצורה כזו או אחרת בכושר של כלי הדם להולכת דם ומכאן בבעיית זיקפה חלשה. וגם ההיפך נכון: ככל שמקפידים על תזונה נכונה, פעילות גופנית והימנעות מהרגלים מזיקים, כך משפרים את הסיכוי להשיג ולשמור על זיקפה חזקה.

  • הרכב הדם – בתוך הדם עוברים חומרים רבים המזינים את תאי הגוף, מסלקים רעלים, מעבירים חמצן וכן הלאה. אחד החומרים האלו הוא ההורמון הגברי טסטוסטרון, בקשור בין היתר בצימוח שיער, בהתפתחות הקול הגברי, בהתפתחות איבר המין וגם בהשגת זיקפה חזקה. עם השנים רמת ייצור הטסטוסטרון יורדת והדבר בהחלט עשוי להתבטא בתור זיקפה חלשה. דוגמא נוספת היא צריכה של תרופות מסוימות המחדירות אל הדם חומרים שאינם מכוונים כמובן אל זיקפה חלשה או אימפוטנציה, אך זוהי תופעת לוואי בלתי רצויה של התרופה.

  • החשק המיני – החשק המיני הוא פועל יוצא של היבטים רבים בחיים ומובן מאליו שהזיקפה מושפעת ממנו. כך לדוגמא, רמות גבוהות של סטרס (לחץ מתמשך) עשויות להביא לכדי תשישות, המתבטאת גם בחוסר חשק מיני וביכולת השגת הזיקפה.

    החשק המיני קשור כמובן גם למשיכה שלך כלפי בת הזוג, ולכן זיקפה חלשה או חזקה עשויות להעיד על דברים שעובדים טוב ופחות טוב. מלבד זאת, החשק המיני מושפע מגורמים פיזיים רבים כמו אלו שתוארו לעיל, החל ברמת הטסטוסטרון בדם ועד לתזונה.

  • הפן הנפשי – כפי שהסברנו לגבי סטרס כך נכון הדבר גם לגבי עניינים נפשיים אחרים. למשל, זיקפה חזקה היא פועל יוצא של משיכה מינית חזקה ושל תחושת ביטחון עם בת הזוג ובביצועים המיניים שלך. לעומת זאת, זיקפה חלשה עשויה להיות פועל יוצא של חרדת ביצוע, בין אם מקורה בבעיות שכבר קיימות בזיקפה, ובין אם מדובר בדרישות עצמיות גבוהות ומוגזמות שמכשילות את עצמן.
עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך
העלאת החשק המיני

איך להעלות את החשק המיני – המדריך לתשוקה המינית

כולנו מרגישים את זה, ירידה בחשק המיני, תופעה שלעיתים נראית כמו צל חולף, אך למעשה עשויה להפוך למרחב רחב ומטריד בחיינו הזוגיים. השגרה השוחקת, הלחצים המתמידים של העידן המודרני והמציאות הדינמית בה אנו חיים משפיעים לא רק על היחיד, אלא גם על הזוגיות שלנו, גורמים לדעיכת האש שבין בני הזוג

קרא עוד »

אין אונות בגיל 70 – האם זו סוף החיים המיניים?

בדרך כלל, עם העלייה בגיל מעל 70, גברים רבים סובלים מבעיות אין אונות וירידה בתפקוד המיני. אין אונות היא אחת התופעות הנפוצות ביותר בקרב גברים מבוגרים, והיא פוגעת מאוד ביכולת לקיים יחסי מין. הגיל המבוגר לבדו אינו האחראי לבעיות אין אונות.

קרא עוד »