כיצד דיכאון משפיע על מיניות?

בספרות המחקרית יש עדויות רבות לכך שדיכאון משפיע על המיניות, ומן הסתם לא לטובה. אכן, חלק נכבד מהגברים הסובלים מדיכאון מדווחים על ירידה בחשק המיני ועל הפחתת ההנאה מיחסי מין בכלל. מדוע הדבר קורה ומה ניתן לעשות בשביל להתמודד עם הבעיה? על כך בשורות הבאות.

זמן קריאה : 2 דקות

שיתוף :

young handsome attractive bearded model man

על מה שבין דיכאון ומיניות

"דיכאון" הוא אמנם מושג אחד כללי אבל יכול להתבטא בתסמינים שונים ובדרגות שונות של חומרה. מאפיינים בולטים שלו הם מצב רוח ירוד והפחתת המוטיבציה לעסוק בפעילויות שקודם לכן הסבו הנאה, ולכך מצטרפים תסמינים נוספים כמו עייפות, הסתגרות, ירידה בהערכה העצמית, חוסר תיאבון ועוד. באופן כללי ניתן לומר כי במצב של דיכאון רמת האנרגיה הזמינה יורדת מאוד, ומטבע הדברים אנרגיה זו דרושה עבור התעוררות חשק מיני, עבור הרצון לקיים יחסים ועבור ההנאה מהם. אין פלא איפה שגברים הסובלים מדיכאון חווים לא פעם קושי להשיג ולשמר זקפה חזקה, ואינם מרגישים תשוקה ליחסי מין כבעבר.

ואולם, ישנן השלכות נוספות. לדוגמא, עקב המצב הנפשי המדוכדך והמסוגר נוטים להיפגע גם היחסים עם בת הזוג, כאשר הגבר נראה כמרוחק והאינטימיות נדמית כהולכת לאיבוד. בהיותם של יחסי המין מבוססים על אינטימיות וקרבה הם נפגעים גם מהבחינה הזו. כמו כן, מאחר שהדיכאון מלווה לרוב בירידה בהערכה העצמית, הדבר משפיע על תפקודו של הגבר במישורי חיים רבים – וגם במיטה. "הכישלון" בהשגת זקפה מצטרף אל ההערכה העצמית השבירה ומחזק את הקושי, כך שנוצר אתגר הולך וגובר להשיג זקפה ולחוש ביטחון במיטה. חבל שכך, שכן הקרבה, האינטימיות, התמיכה מבת הזוג וההנאה יכולים לתרום רבות לגבר. הפן הנפשי והפן הפיזיולוגי תמיד כרוכים אחד בשני, וביתר שאת ביחסי המין.

אלו רק חלק מההשפעות ההדדיות במערכת המינית המורכבת, וישנן נוספות. האחרונה שאליה נתייחס במאמר זה היא השפעתן הבלתי רצויה של תרופות נוגדות דיכאון. אכן, הטיפול בדיכאון הינו חיוני וצעד מתבקש גם בדרך לשיפור חיי המין, והטיפול המוצע על ידי פסיכיאטרים הינו נוגדי דיכאון – לרוב מקבוצת נוגדי ספיגת הסרוטונין. תרופות אלו בהחלט יכולות לסייע אולם עלולות להיות להן גם תופעות לוואי שונות, לרבות ירידה בחשק המיני, קושי להשיג זקפה חזקה ולשמור עליה.

דרכי טיפול אפשריות

דיכאון אינו תופעה חדשה או בלתי מוכרת ומוצעים לה טיפולים רבים ומגוונים, החל בשיחות עם פסיכולוג ועד לטיפול תרופתי. טיפול זה מומלץ בכל מקרה וכמובן גם כחלק משיפור התפקוד המיני – אף שלא זו מטרתו המרכזית.

ובכל הקשור לפגיעה במיניות, כל עוד סובלים מדיכאון יש מספר דרכים לשפר את המצב. ראשית, אנו ממליצים על שימוש באחד התכשירים הטבעיים שלנו הכוללים שילוב של מרכיבים הפועלים יחדיו בסינרגיה ומשפרים הן את החשק המיני והן את הביצועים. מדובר בתכשירים שכבר מסייעים לגברים רבים בעולם והם בהחלט יכולים לחזק את ההנאה בחדר המיטות ולעזור בהנעת הגלגל בצורה חיובית: שיפור הביצועים וההנאה במיטה מובילים לשיפור ההרגשה הכללית והביטחון העצמי, לשיפור בזוגיות ובתמיכה, לשיפור במצב הרוח וכן הלאה. אמנם התכשירים שלנו אינם מיועדים לטיפול בדיכאון בשום דרך, אולם הם יכולים לעזור בתפקוד המיני בתקופה זו.

מעבר לכך, למרות האנרגיות הירודות כדאי להקפיד בתקופה זו ככל האפשר על פעילות גופנית, אשר תומכת מאוד בכושר המיני בכל תקופות החיים. כמו כן חשוב להקפיד על פתיחות ככל הניתן בזוגיות, לזכור שבת הזוג יכולה להוות משענת ותמיכה, ובהחלט אפשרי שעם הקרבה והתקשורת המיטיבה גם יתחזק הרצון להיכנס ביחד למיטה.

עוד מאמרים שיכולים לעניין אותך
העלאת החשק המיני

איך להעלות את החשק המיני – המדריך לתשוקה המינית

כולנו מרגישים את זה, ירידה בחשק המיני, תופעה שלעיתים נראית כמו צל חולף, אך למעשה עשויה להפוך למרחב רחב ומטריד בחיינו הזוגיים. השגרה השוחקת, הלחצים המתמידים של העידן המודרני והמציאות הדינמית בה אנו חיים משפיעים לא רק על היחיד, אלא גם על הזוגיות שלנו, גורמים לדעיכת האש שבין בני הזוג

קרא עוד »

אין אונות בגיל 70 – האם זו סוף החיים המיניים?

בדרך כלל, עם העלייה בגיל מעל 70, גברים רבים סובלים מבעיות אין אונות וירידה בתפקוד המיני. אין אונות היא אחת התופעות הנפוצות ביותר בקרב גברים מבוגרים, והיא פוגעת מאוד ביכולת לקיים יחסי מין. הגיל המבוגר לבדו אינו האחראי לבעיות אין אונות.

קרא עוד »